top of page

ישראל עוברת לאוטובוסים חשמליים – מהם האתגרים שבדרך?

עודכן: 20 בספט׳ 2022

התחבורה הציבורית בערי ישראל מבוססת באופן כמעט בלעדי על אוטובוסים מזהמים, המונעים באמצעות דיזל. כיום, אוטובוסים חשמליים נדירים למדי בנוף הישראלי, מלבד כ80 אוטובוסים חשמליים שנרכשו בתמיכת המשרד להגנת הסביבה. בהובלתה של השרה לשעבר גילה גמליאל, קבע המשרד להגנת הסביבה כי עד שנת 2025 כל אוטובוס עירוני חדש שיירכש יהא ללא פליטת מזהמים וכך – החל משנת 2034 יהיו בישראל רק אוטובוסים ידידותיים לסביבה.


כדי לעמוד ביעד הזה, במאי 2021 הודיע המשרד כי יקצה 59.2 מיליון ש"ח לרכישת 220 אוטובוסים חשמליים. הסכום, שיינתן לאחר המצאת ערבות מתאימה, צפוי להתחלק בין מפעילות התחבורה הציבורית הראשיות בישראל: אגד, דן, אפיקים, סופרבוס והמועצה האזורית חבל אילות. לראשונה, יעלו על כבישי ישראל גם אוטובוסים בין עירוניים, מפרקיים, ואוטובוסים ״זעירים״ המונעים בחשמל. כל האוטובוסים החדשים צפויים להיכנס לשירות עד לסוף המחצית הראשונה של 2022.



ישראל עוברת לאוטובוסים חשמליים – מהם האתגרים שבדרך?

כל זה אמנם יפה מאוד, אבל ישראל עדיין רחוקה שנות אור מהתוכניות שפרסמה לאורך השנים – וממש לא בטוח שתצליח לעמוד ביעד שהציבה לעצמה. נכון לסוף שנת 2020, ישנם רק 82 אוטובוסים חשמליים בישראל. המספר הנמוך הזה, נובע בעיקר ממחסור בעמדות טעינה לאוטובוסים – בישראל ישנן כיום רק כ-60 עמדות כאלה והקמתן של השאר מתנהלת בעצלתיים, כאשר הקושי העיקרי הוא באיתור שטחים עירוניים זמינים להקמת עמדות נוספות. על כך נוספים לא מעט חסמים בירוקרטיים והיעדר תקציב לתמרוץ רכש של עוד אוטובוסים.


אז אמנם נותרו לא מעט אתגרים, אבל סקר שנערך ביולי 2021, מחזק את הטענה שהתוצאה הסופית שווה כל שקל וכל אגל זיעה ומאמץ: בסקר, שנערך ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, נסקרו כ-176 מתושבי תל אביב המתגוררים ברחובות ישראל גורי ומסילת ישרים. ברחובות אלו הוחלפו אוטובוסי הדיזל המזהמים באוטובוסים חשמליים כ-10 חודשים לפני הסקר. התוצאות מראות כי בעקבות המעבר לתחבורה ירוקה - מרבית התושבים דיווחו על שיפור ניכר באיכות האוויר ברחובות וברמת הרעש. בנוסף, דיווחו כ-50 אחוזים מהתושבים על שיפור גם בחיים המתנהלים בתוך ביתם פנימה. אותם התושבים המתגוררים בסמוך לתחנות אוטובוס טענו כי דרגת הרעש קטנה באופן משמעותי. 97 אחוזים מהנסקרים הביעו רצון בהחלפה מלאה של אוטובוסי הדיזל באוטובוסים חשמליים, מרביתם (72 אחוז) בשל השיפור באיכות החיים. 93 אחוזים מהנסקרים הסכימו להרחבת שירות האוטובוסים ברחוב מגוריהם באמצעות אוטובוסים חשמליים, זאת לעומת 8 אחוזים בלבד שהסכימו להרחבת השירות באמצעות אוטובוסים המונעים בדיזל.




אנחנו עושים את המיטב לספק נתונים מדוייקים. במקרה ומצאתם טעות, אנו עדכנו אותנו במייל על מנת שנוכל לתקנה. תודה!

Comments


bottom of page